تحولات منطقه

استفاده از تصاویر هشدار دهنده بر روی پاکت های سیگار، یکی از مواد قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات است که اجرای آن تاکنون با دشواری های زیادی همراه بوده است.

تصاویری که باید مشمئز کننده باشد/ نمره قبولی از قانون جامع مبارزه با دخانیات نگرفته ایم
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس با اشاره به تصویب  قانون جامع مبارزه با دخانیات در سال ۸۴ که به تصویب بیش از ۲۱۰ نماینده مجلس رسید، می گوید:متأسفانه تاکنون در اجرای این قانون نمره قبولی نگرفته ایم.

محمد رضا معدنی در گفت وگو با قدس آنلاین با بیان اینکه ازنظر سازمان بهداشت جهانی شش آیتم درخصوص کاهش مصرف دخانیات مد نظر بوده  که به تمام کشور ها هم ابلاغ شده ادامه می دهد: مفاد این کنوانسیون شامل شش بند در زمینه‌های پایش آمار مصرف دخانیات، ممنوعیت تبلیغ دخانیات، حفاظت از افراد دربرابر تماس با دود محیطی دخانیات، کمک به افراد برای ترک دخانیات و ارائه کلینیک‌های ترک سیگار به صورت رایگان، هشدار درباره خطرات مصرف دخانیات مانند تصاویر هشدار دهنده‌ روی پاکت‌های سیگار و افزایش مالیات دخانیات است.

تأثیرگذاری ۱۲ درصدی تصاویر برای ترک سیگار

وی با بیان اینکه طی تحقیقاتی که در جمعیت مبارزه با دخانیات انجام شده از بین حدود بیش از ۶۰۰ نفر که برای ترک سیگار به کلینیک های ترک سیگار مراجعه کرده بودند تنها ۸ تا ۱۲ درصد این تصاویر برای این افراد تأثیرگذاری مثبت  داشته است، می گوید:تصاویر هشدار دهنده روی پاکت های سیگار باید مشمئز کننده باشد؛ اما متأسفانه با دخالت هایی که شرکت ها و کمپانی های دخانیاتی دارند تصاویر بازدارنده ای که باید بر روی پاکت های سیگار چاپ شود، انجام نمی شود و با اعمال نفوذ شرکت های دخانیاتی در حال حاضر تصاویری بر روی پاکت های سیگار مشاهده می کنیم که به نظرهیچ تأثیرگذاری بر روی افرادی که می خواهند سیگار را ترک کنند ندارد.

وی ادامه می دهد:تصاویر روی پاکت های سیگار باید به گونه ای باشد که با هر بار بیرون آوردن یک نخ سیگار از درون پاکت این تصاویر تداعی ذهن شود؛ اثرات تأثیرگذار یعنی همین که این جرقه به وجود بیاید و فرد را برای ترک به فکر فرو برد.

دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به  اینکه در اجرای قوانین مبارزه با دخانیات، نمره قبولی نگرفته‌ایم،عنوان می کند: صنعت سیگار نوعی جنگ بیولوژیک و جنگ خاموش است که برای به زانو درآوردن کشورها از آن استفاده می‌شود و از این‌ رو مبارزه با دخانیات مانند آنچه که برای مهار کرونا در کشور اتفاق افتاد، نیازمند عزم ملی و پای‌ کار آمدن تمامی مسئولان و سیاست‌ گذاران است.

وی با تأکید بر اینکه تصاویری که برای نشان دادن میزان اعتیاد آوری و زیان‌ باری سیگار بر روی پاکت‌های سیگار درج می‌شود به تدریج در میان جامعه پذیرفته شده و به تدریج رنگ و بوی هشدار دهندگی خود را از دست داده است، ادامه می دهد:تصاویرهشدار دهنده روی پاکت های سیگار هر شش ماه یک بار باید اصلاح شود؛  اما این تصاویر توسط شرکت دخانیات طراحی و انجام می شود که در این زمینه اقدامات وزارت بهداشت برای تأثیرگذاری بیشتر تا حدودی مثبت بوده، اما باید این کارها بیشتر باشد تا این اقدامات به نتیجه برسد.   

وی با بیان اینکه دکه‌های روزنامه‌ فروشی هنوز در حقیقت جزو عوامل توزیع دخانیات هستند و ما نتوانسته‌ایم قاچاق این موضوع را کنترل کنیم، می گوید: فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال همچنان ادامه دارد و نتوانسته ایم آن را کنترل کنیم.از طرفی تصاویر هشدار دهنده روی پاکت‌های سیگار پس از گذشت سال ها از تصویب قانون جامع کنترل دخانیات، هرچند تغییر یافته، اما هنوز هم این تصاویر نتوانسته است به نحو مشمئز کننده عامل کاهش مصرف دخانیات باشد.

وی ادامه می دهد: همچنین افزایش مالیات بر سیگار که در کشورهای همسایه بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ برابر افزایش داشته در کشور ما تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد فزونی یافته است.

تصویرسازی که هشدار نمی دهد

یک روانشناس اجتماعی هم در این خصوص با اشاره به اینکه تصاویر و عکس هایی که روی جلد پاکت های سیگار نقش بسته ، تنها تصویرسازی و بازیگری است، می گوید:مسئول، ارگان و یا سازمانی که تصاویر را بر روی  پاکت سیگار درج می کنند،معتقد واقعی به این قضیه ومبارزه با آن نیستند که بخواهند هشدار بدهد تا مصرف کنندگان از سیگار فاصله بگیرید، این درحالی است که در بسیاری از مواقع افراد بیشتر حرص می زنند از چیزی که منع می شوند،استفاده کنند.

نصرالله منصوری در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه در کشور در بسیاری از مواقع در ضدیت  با دخانیات و درضدیت با سیگار صحبت می شود، همایش گذاشته می شود، مقاله نوشته می شود، ادامه می دهد:وقتی در یک تناقض آشکار با  موضوع مبارزه با دخانیات می بینیم که هم تولید داخلی سیگار وجود دارد و هم ورود از مبادی رسمی و غیررسمی و قاچاق وجود دارد و از طرفی در همین تهران بازارهای بسیاری وجود دارد که انواع و اقسام سیگارهای داخلی و خارجی را آزادانه تجارت و خرید و فروش می کنند، نمی توانیم شعار مبارزه با استعمال دخانیات را داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه به نظر می رسد دستگاه های متولی این موضوع و شرکت دخانیات و دیگرانی که در این قضیه ذینفع هستند خیلی تمایلی به اینکه علائم هشدار دهنده واقعی بر روی پاکت های سیگار وجود داشته باشد،ندارند، می گوید: بسیاری از مسئولان ما در مورد قضیه مهم اعتیاد به سیگار و مضرات آن خیلی خوب حرف می زنند، اما خبری از عمل به این حرف ها وجود ندارد.

وی عنوان می کند:کارخانه های تولید سیگار در کشور مشغول تجارت این موضوع هستند و قاچاق بی رویه آن و البته مالیاتی که از این راه به دست می آید پارادوکس ها و دوگانگی هایی است که نمی تواند هیچ تأثیر مستقیم و مثبتی بر روی مخاطبان و مصرف کنندگان سیگار داشته باشد و نمی توانیم خیلی در پی منع این موضوع باشیم.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.